close
تبلیغات در اینترنت
مقاله آشنایی با تجارت الكترونیک و زیر ساخت های آن

فروشگاه اینترنتی اهورا
تقسیم‌بندی تجارت الكترونیك تجارت الكترونیك در واقع فرآیند خرید و فروش محصولات و خدمات بر روی شبكه اینترنت می‌باشد و می‌توان آن را به چند گروه: تجارت بین بنگاه



دانلود مقاله آشنایی با تجارت الكترونیک و زیر ساخت های آن

شنبه 27 شهريور 1395

دانلود مقاله آشنایی با تجارت الكترونیک و زیر ساخت های آن

 

 

تقسیم‌بندی تجارت الكترونیك

 

تجارت الكترونیك در واقع فرآیند خرید و فروش محصولات و خدمات بر روی شبكه اینترنت می‌باشد و می‌توان آن را به چند گروه: تجارت بین بنگاه و مصرف كننده یا مشتری (B2C)، تجارت بین بنگاه و بنگاه (B2B) و تجارت بین مصرف كننده و مصرف كننده (C2C) تقسیم نمود. كه در این میان فعالیت‌های تجاری عمدتاً در چارچوب B2B و B2C متمركز گردیده‌اند. هر چند در آینده فعالیت‌هایت جاری B2A و C2A نیز قابل پیش‌بینی می‌باشند كه در ادامه به معرفی هر یك پرداخته شده است.

 

نمونه‌ای از یك فعالیت تجاری بین بنگاه و بنگاه (B2B)

 

بنابر عقیده متخصصین با برقراری ارتباط شبكه اینترنتی بین تولید كنندگان قطعات خودرو و سازندگان خوردو زمان تحویل خودروهای سفارش شده كاهش خواهد یافت، چرا كه با انتقال سریع اطلاعات متقابل بین قطعه‌سازان از یك طرف و سازندگان خودرو از سوی دیگر با استفاده از شبكه اینترنت تحولات عمده‌ای در مراحل تحویل خودرو كیفیت و هزینه را شاهد خواهیم بود.

 

 

فهرست :

 

 

 

عنوان صفحه

 

 

 

تقسیم‌بندی تجارت الكترونیك ....................................................................... 1

 

نمونه‌ای از یك فعالیت تجاری بین بنگاه و بنگاه (B2B)....................................... 1

 

فعالیت‌های در محدوده بین بنگاه و مصرف كننده B2C....................................... 2

 

فعالیت‌های در محدوده C2C....................................................................... 2

 

فعالیت‌های تجاری B2A (Business to Administration)................................. 3

 

دولت الكترونیكی E_Government.............................................................. 3

 

مزایای دولت الكترونیك.............................................................................. 4

 

قوانین حقوقی حاكم بر كسب و كار الكترونیكی (e-law)....................................... 4

 

مزیت‌های تجارت الكترونیكی....................................................................... 6

 

معایب تجارت الكترونیكی............................................................................ 7

 

نیازها................................................................................................... 8

 

تجارت الكترونیكی چیست؟ (Electronic Commerce)...................................... 9

 

امنیت در تجارت الكترونیكی........................................................................ 9

 

رمزنگاری (Encryption)........................................................................ 11

 

رویه رمزنگاری به روش Common Key.................................................... 11

 

رویه رمزنگاری به روش Public Key........................................................ 12

 

هویت‌شناسی (Authentication)................................................................ 12

 

موسسات Certification Authority........................................................... 13

 

متدهای پرداخت الكترونیكی (Electronic Settlement).................................... 14

 

سیستم كارتهای اعتباری........................................................................... 15

 

پول الكترونیكی (Electronic Money)......................................................... 16

 

كارتهای هوشمند (IC Card)..................................................................... 17

 

پول الكترونیكی مبتنی بر شبكه (Network type)............................................ 18

 

سهولت بكارگیری................................................................................... 18

 

ایجاد یك فروشگاه بزرگ مجازی (Mall)........................................................ 19

 

نقش وظایف نمایندگی‌های در یك فروشگاه مجازی اینترنتی................................. 20

 

تدوین قوانین (Establishment of Rules).................................................. 21

 

محافظت ازداده‌هاواطلاعات شخصی درتجارت الكترونیكی (Protection of Privacy). 22

 

محافظت مصرف‌كنندگان در فرآیندهای تجارت الكترونیكی (Consumer Protection) 23

 

ایجاد قوانین روشن تجاری به منظور ایجاد یك بازار الكترونیكی معتبر.................... 23

 

سیستم خرید از طریق شبكه اینترنت (Online Shopping System).................... 24

 

كاربرد موسسات ذینفع در فرآیند خرید online............................................... 24

 

EDI پیشینه تجارت الكترونیك..................................................................... 25

 

مزایای استفاده از تبادل الكترونیكی اطلاعات................................................... 28

 

هزینه‌های استفاده از تبادل الكترونیكی اطلاعات............................................... 29

 

مجموعه استانداردها و ساختار تشكیلاتی EDI................................................ 30

 

زیرساخت‌های لازم جهت تجارت الكترونیكی (Infrastructure)............................ 31

 

اینترنت چیست؟...................................................................................... 32

 

مزایای استفاده از سرویس پست الكترونیكی (e-mail)....................................... 33

 

اینترنت چه كارهایی برای ما انجام می‌دهد؟..................................................... 34

 

چگونه به شبكه اینترنت وصل شویم؟........................................................... 34

 

طراحی برنامه كاربردی براساس مدل كسب و كار............................................. 35

 

مدل كسب و كار (Business Model).......................................................... 36

 

لایه معماری سیستم‌های كاربردی (Application Architecture)......................... 39

 

سرویس‌های اشتراكی برنامه‌های كاربردی..................................................... 40

 

تهیه رویدادهای كسب و كار در طراحی Business Model............................... 42

 

زیرساخت فنی (Technical Inrastructure)................................................. 43

 

قابلیت حمل (Portability)......................................................................... 43

 

قالیت توزیع توانایی‌های كاربردی................................................................ 48

 

قابلیت مقیاس‌پذیری و پیش‌بینی توسعه‌های آتی سیستم (Scaleability).................. 50

 

قابلیت مدیریت (Manageability)............................................................... 50

 

امنیت اطلاعات در تجارت الكترونیك.............................................................. 51

 

الگوریتم‌های متداول در رمزنگاری (Crypto Algorithms)............................... 53

 

مدیریت ارتباط با مشتریان (Customer Relationship Management)............... 56

 

تاریخچه كارت‌های اعتباری........................................................................ 58

 

بانكداری الكترونیكی در ایران ـ از تئوری تا عمل.............................................. 60

 

نفوذ بانكداری الكترونیكی در مبادلات پولی..................................................... 63

 

آشنایی بانكهای ایران با بانكداری الكترونیكی................................................... 65

 

آشنایی بانكهای ایران با اتوماسیون بانكی...................................................... 67

 

چشم‌انداز تغییرات و استفاده از تجارب.......................................................... 68

 

طرح جامع اتوماسیون............................................................................. 69

 

تاریخچه شكل‌گیری.................................................................................. 69

 

اهداف طرح.......................................................................................... 70

 

معیارهای عمده طرح جامع........................................................................ 71

 

الگوی انفورماتیكی طرح جامع................................................................... 71

 

نتیجه‌گیری............................................................................................ 72

 

منابع و مآخذ......................................................................................... 73

 

 

 

خرید